Leczenie bezsenności - Psychiatra Wrocław

Main menu

Krioterapia

Krioterapia ogólnoustrojowa a stan psychiczny

Zajmuję się wpływem krioterapii ogólnoustrojowej na samopoczucie psychiczne od 14 lat, w tym łączeniem leczenia farmakologicznego z krioterapią ogólnoustrojową (badania pionierskie w Polsce i w świecie).

Wyniki badań prezentowane były na konferencjach naukowych m.in. w Japonii, Francji, Niemczech oraz publikowane w renomowanych czasopismach o zasiegu światowym. Chęć współpracy zgłosiły m.in. 2 ośrodki krioterapeutyczne ze Stanów Zjednoczonych.

Co roku w Polsce wykonuje się kilkadziesiąt tysięcy zabiegów krioterapii miejscowej, co czyni nas światowym liderem, jeśli chodzi o dostępność tego typu zabiegów dla pacjentów. Podobnie, jeśli chodzi o zabiegi krioterapii ogólnoustrojowej. Komory kriogeniczne znajdują się w wielu polskich miastach.

Do tej pory wielokrotnie udowodniono skuteczność krioterapii ogólnoustrojowej w takich jednostkach chorobowych jak: choroby zwyrodnieniowe stawów i choroby reumatyczne. We wszystkich tych przypadkach krioterapia stanowi element kompleksowej rehabilitacji, gdzie po wyjściu z kriokomory pacjenci poddawani intensywnym ćwiczeniom fizycznym (kinezyterapia odpowiednia dla danej jednostki chorobowej). Z uwagi na potwierdzone naukowo silne działanie przeciwbólowe, przeciwobrzękowe, przeciwzapalne oraz rozluźnienie mięśni szkieletowych i zwiększenie zakresu ruchu w stawach, krioterapia ogólnoustrojowa stwarza doskonałe warunki do następującej po niej kinezyterapii, która dzięki temu może być nawet czterokrotnie bardziej intensywna (Zagrobelny). Ten sam efekt wykorzystywany jest również w treningu fizycznym sportowców, gdzie krioterapia stanowi ważny element odnowy biologicznej.

W wielu pracach naukowych pojawiają się informacje dotyczące silnego wpływu kroiterapii ogólnoustrojowej na psychikę badanych osób. Po opuszczeniu kriokomory pacjenci relacjonują uczucie odprężenia, głębokiego relaksu, poprawę nastroju z euforią włącznie.

Dzięki pierwszym badaniom wiemy już, że u osób z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi poddanymi cyklowi 15 zabiegów krioterapii ogólnoustrojowej można uzyskać poprawę stanu psychicznego, szybsze ustępowanie części objawów psychopatologicznych oraz poprawę satysfakcji życiowej.